Friday, March 14

Kurus part 1

Hal kurus.. Haih..jadi manusia suka sangat compare about physical outside.

I never think about others physically. Yang gemuk tu biarlah gemuk. Gemuk, pendek, kurus, tinggi. Bagi saya cantik bukan dari segi orang tu have a great shape. 

Kenapa? Sebab hati yang baik itu lah orang yang cantik.

Tak payah nak kata kurus kerempang macam cicak kobeng or bini popeye. Cicak kobeng saya tak pernah jumpa. Bini popeye tu kan kartun. Apa tah. Kartun plak dianggap manusia. Logic lah kartun tu khayalan.

Jahil. Nauzubillah.

Alhamdulillah.. Dengan physical saya 45kg and height 161cm, memang non ideal body mass index. 

Tapi saya dikurniakan kesihatan yang bagus. Alhamdulillah, allah tak duga lagi dengan dugaan berat. I never hospitalised, and for the good news.. 

Selasa ni saya akan dapat small token from my boss because i got best attendance in year 2013 at my department okay. I just took 2 days MC because of toothache. My fairytooth nak tumbuh! 

Jadi bagi saya, even saya kurus, saya ada physical and mental yang kuat. Saya running, saya drinking waters yang banyak, saya jaga my diets, saya makan ulam2. Jadi.. Gemuk bukan bermakna kita sihat.

Kalau kata saya tak ada shape. Let me say, 34-25-34, still tak de shape ke? For stewardess or model, that one an ideal shape right? I pakai 2 size okay, model kat oversea sana tu nak jadi model kena pakai 0 size. 

Ya allah, terima kasih atas segala kurniaan mu. Saya tak suka nak compare  physical human creatures, tapi saya nak tegaskan disini. Kurus or gemuk bukan makna cantik. 

Hati yang baik itulah orang yang cantik. 

Plus dengan kecantikan yang natural.

Bukan dengan yang telah diubah.

Seperti kening dicukur, suntik untuk putih, dan macam2 lagi.

Lebih-lebih lagi nak diet tapi fake, pakai korset. Macam che ta, tulah persamaan fake dengan che ta. 

Jadi, hal dunia tak payah dikejar. Hal akhirat itu penting. Mari kite kejar hal akhirat. Saya harap, allah akan sentiasa bagi saya kesihatan yang baik.

Saya buat post ini sebab saya bosan bila orang2 sekeliling tak abis2 complaint saya kurus. Hei, saya nak makan pakai duit kamu semua ke? Tak payah nak complaint. Jaga diri sendiri yang ada peha besar berat nak lari tu. 

Apa yang dikatakan akan terbalik pada kamu satu hari nanti. Tapi takpe, saya tak doakan pun :) 

Saya doakan yang baik2 saja. Amin :)

Hidup biarlah saling memaafkan. :)











0 'bebelness':